moderkaka

Borås största skämt genom åren..

Posted in Allmänt by attlevamedadhd on oktober 23, 2009

Exklusiv intervju med f.d gangsterkung.

Den organiserade brottsligheten har under de sista tio åren ökat dramatiskt i Sverige. Unga män lockas in i en värld av makt, pengar och respekt. Medans Göteborg har varit en av de städer i Sverige med mest tunga kriminella gäng, har grannstaden Borås varit relativt förskonade från gängkriminalitet. Men för cirka tio år sedan fanns det ett gäng som spred skräck på Borås gator, och Grooch.org har som första media någonsin fått en exklusiv pratstund med hjärnan bakom denna hänsynslösa organisation, som nuförtiden lever på flykt med ständiga hot mot sitt liv.

Vi träffas i en park någonstans i södra Spanien. I 30 gradig värme och palmer längs gatan bor här nu Wishy, en gång ledare inom det ökända Södratorgkioskgänget som styrde Borås med järnhand under sent 90-tal.  Gänget startades 1998 utav fyra män, alla med milslånga kriminella handlingar på sitt cv. Man hade sin bas vid den s.k Södratorgkiosken i Borås, där man bedrev sin verksamhet. Men det gynsamma läget – precis vid busstorget – gjorde att man också enkelt kunde rekrytera många ungdomar, i de flesta fallen utstötta pojkar i tonåren som desperat sökte mening med livet, och det var här som Södratorgkioskgänget kom in.

Började som soldat.
Wishy berättar att måttet blev rågat en höstdag 1999. Den fysiska och psykiska mobbningen som han varje dag fick utstå på högstadiet hade nått sin kulmen. Efter att ha blivit ”toalettspolad” för sjunde gången samma dag, tog Wishy helt enkelt sitt pick och pack och lämnade skolan för alltid, och han svor den dagen, att en dag få ta revansch på alla de som mobbat honom.

– Jag rensade ut mitt skåp, eldade upp alla mina skolböcker och begav mig ner mot centrum. Just i det ögonblicket såg jag ingen framtid med mitt liv berättar Wishy öppenhjärligt.

Wishy som fotsoldag

Wishy som fotsoldat

När Wishy väl anlände till centrala Borås – ledsen, sviken och deppig – var inte medlemmar från Södratorgkioskgänget sena att plocka upp spillrorna av den krossade själen.

– De tog mig in i deras gäng, och jag fick uppleva något som jag aldrig upplevt förrut. Gemenskap, vänskap och respekt från likasinnade människor. Det var mitt största ögonblick i livet.

Wishy startade som fotsoldat för det ökända gänget. Han klättrade snabbt inom organisationen, och var allmänt känd för sina smarta strategier och sina stenhårda knytnävar.

Wishy blir befodrad.
När man talar om organiserad brottslighet i Borås är det omöjligt att inte nämna det stora gangsterkriget som bröt ut år 2000. Efter att det s.k ”Bollebygdsgänget” bröt fredsavtalet med Södratorgkioskgänget och började sälja heroin på Torgkioskgängets delar av staden utbröt krig. Efter nära åtta månader av strid mellan de två gängen kunde man summera tolv döda människor. Olyckligt för Torgkioskgänget så hade tre av de ledande inom organisationen tvingats offra sina liv, och en avancerad omorganisation tog vid.

– Det var då jag fick förfrågan att bli kapten inom organisationen. Jag hade svurit eden, och jag hade gång på gång visat mina färdigheter inom den kriminella branschen. Jag behövde inte tveka en endaste sekund, jag tackade blixtfort ja, och från den dagen var jag inte längre Wishy, jag var DON Wishy.


Uppgång och nerfall.
Wishys kungarike växte och växte. 2004 fanns det helt enkelt ingen konkurrens längre. Alla konkurrerande gäng var antingen döda eller på flykt, men ett annat problem hade dykt upp. Polisen hade under en fem-års period samlat information och bevis mot Wishy. Satellitövervakning, telefonavlyssning och dygnet-runt span hade gett polisen mängder med bevis mot gangsterkungen, som nu tvingades till det svåraste valet i sitt liv.

wishy2

Den sista bilden tagen på organisationens överhuvud. I bakgrunden hans kära torgkiosk.

– Man gav mig två alternativ. Antingen kunde jag lägga revolvern på hyllan, samarbeta och vittna mot mitt gäng, eller så väntade livstids fängelse på Kumlabunkern, och problemet var ju att där satt många av mina fiender. Jag hade med andra ord gått en säker död till mötes.

Wishy valde således alternativ 1, och i april 2005 inleddes den i Sverige, hittils största rättegången mot en kriminell organisation. Efter åtta månader stod det klart att 14 av de mest inflytesrika människorna i Södratorgkioskgänget kunde sättas bakom lås och bom. Wishy i sin tur fick full immunitet för sina brott, ny identitet och ett helt nytt liv nere vid medelhavet. Detta är dock inget som har stoppat hans f.d vänner från att försöka få honom dödad. Wishy har under de senaste tre åren råkat ut för fyra mordförsök men har mirakulöst nog undkommit.

– En gyllene regel är såklart att man aldrig sätter dit sina egna. Men vad hade jag för val? Det var antingen dem eller mig, och jag valde att rädda mitt eget skinn.  Jag tog det svåraste beslut som jag någonsin gjort, men det var inte precis som att jag kom undan helskinnad.  Jag tvingas leva vid havet i 30 gradig värme, i ett lyxhus med tre pooler och heltidsanställd personal som ger mig drinkar när jag vill. För vissa kan det låter underbart, men det jag saknar mest av allt i mitt liv är att få sitta där utanför Torgkiosken med mitt gäng, och vara den luffare som gud ville att jag skulle vara.

Fotnot: Wishy heter idag någonting annat.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Malin NÄTYNKI said, on oktober 26, 2009 at 2:31 e m

    Men hahaha. Wishy den stackarn.


Kommentera

